Balans…ett andlöst konststycke!

Balansparaply

En av mina största utmaningar här i livet har varit att hitta balans – på många olika plan. Allt har en tendens att gå upp och ner. Känslor, vanor av olika slag, relationer och inte minst hälsan. Så ska det också vara. Även naturen går i cykler med årstider, natt och dag etc. Det gäller bara att variationerna inte blir för stora och att man inte fastnar för länge i något ytterläge. Något som verkligen hjälpt mig att hitta bättre balans är andningen.

I våra kroppar pågår hela tiden en massa automatiska funktioner. Hjärtat slår, tarmarna tar upp näring och för ut i blodbanan som sen i sin tur levererar den till cellerna där den förbränns till energi som behövs i alla tusentals processer. Våra körtlar producerar och utsöndrar hormoner som hittar till sina målceller där de påverkar kroppen på alla möjliga vis. Levern rensar blodet från gifter som via gallan utsöndras med avföringen tillsammans med matsmältningsrester. Även andningen fungerar automatiskt, till och med när vi sover, så att syre kan transporteras ut till kroppens alla delar med blodbanan… Listan skulle kunna göras väldigt mycket längre.

Kroppen strävar alltid efter att vara i balans.  Det innebär att om en obalans uppstår i ett organ eller en funktion så försöker den kompensera det på ett eller annat sätt för att alltid göra det bästa möjliga utav varje tillstånd. Vid sådana kompensationer uppstår symtom. Dessa symtom misstolkar vi ofta som sjukdom trots att de är det friskaste vi har: kroppens möjlighet att balansera upp något annat som inte fungerar. Ett exempel är när immunförsvaret inte klarat att bekämpa ett virus eller en bakterie. För att balansera det startar en i övrigt frisk kropp då en feber för att hjälpa till att ta kol på inkräktaren. Ett annat exempel är hur kroppen höjer trycket på blodcirkulationen när våra ådror blir trånga pga åderförfettning. Detta för att tillräckligt med näring och syre skall nå ut till cellerna för att energi skall kunna produceras i den mängd som vi behöver för att fungera och må bra.

Det är viktigt att vara här och nu! I en frisk och balanserad kropp anpassar sig andningen hela tiden till den situation du befinner dig i. Springer du eller gör något annat fysiskt ansträngande så behöver kroppen mer syre och då ökar andningens djup och frekvens automatiskt. Andningens frekvens och djup påverkas av yttre och inre betingelser som organens balans, känslor, väder och vind, ansträngningsgrad, kroppsläge etc. Om du i dina tankar ständigt befinner dig i grubblande över svunna tider eller oro inför framtiden så kommer andningen att anpassa sig efter dessa tankar istället för efter de förutsättningar som faktiskt gäller i nuet. Andningen blir då oftast för snabb och ytlig eftersom dessa tankar sätter igång stressreaktioner i kroppen. Andningen och det autonoma (självstyrande) nervsystemet har nära och ömsesidig påverkan på varandra. Vid stressande tankar eller situationer blir det sympatiska nervsystemet (fight or flight) aktiverat, vilket bl a innebär snabb och ytlig andning, ökad hjärtrytm, försämrad matsmältning och hög utsöndring av stresshormoner.

Här kan vi utnyttja kroppens anpassningsförmåga till vår fördel! Av alla  automatiska funktioner i kroppen är det bara en vi direkt kan påverka viljemässigt, nämligen andningen. Man kan tex  andas snabbare eller djupare en längre eller kortare stund. Man kan till och med helt hålla andan någon eller ett par minuter. Du kan inte på ett liknande sätt medvetet skynda på eller stoppa upp matsmältningen eller hormonutsöndringen. Genom att medvetet ändra andningen så anpassar sig dock andra funktioner i kroppen därefter. På det viset finns en möjlighet att påverka funktioner som du annars inte skulle komma åt!  Med en effektiv andning som hjälper in rikligt med syre i cellerna behöver kroppen tex inte lika högt blodtryck längre.

Det fina i kråksången är att bästa träningen på att lära sig vara här och nu är andningsövningar! Genom att fokusera på andningen några minuter så kan du för en stund hålla din stress och dina tankar i schack. Med medveten andning påverkar du också mycket effektivt balansen i autonoma nervsystemet och kan därmed effektivt minska nivån av stresshormoner och komma tillrätta med många stressrelaterade symtom du har i kroppen. När du för en stund tömmer ditt sinne på alla vanliga malande tankar så öppnar du också upp för nya kreativa infall och får därför lättare att hitta lösningar på olika områden i livet.

Att stanna upp några stunder var dag för att fokusera på andningen har därför varit balanserande på många olika plan och något som jag varmt rekommenderar om du vill förbättra din hälsa och skapa mer energi, balans och inspiration i din vardag.

Intressant? Dela gärna!Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest

2 comments on “Balans…ett andlöst konststycke!”

  1. Open Svara

    c4ntligen! Ff6r f6ver 10 e5r sedan gick jag min ff6rsta meditationskurs och kom de5 i koktnat med denna f6vning, jag e4lskade den och kf6pte skivan och gjorde f6vningen ganska ofta under en tid. Vid ne5gon flytt genom livet ff6rsvann skivan och jag har ofta sf6rjt och saknat den och ff6rsf6kt hitta den igen, utan att lyckas. Idag kom den tillbaka till mig, genom dig! Precis i re4tt tid dessutom. Tack!

    • Karin Stenberg Svara

      Hej! Tack för din feedback. Roligt om jag kan hjälpa till. Andningen är en sådan nyckelfaktor för hur vi mår i stort. Ha en härlig sommar! /Karin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>