Nyårs-volanger

Volanger, kärlekshandtag eller bilringar…de flesta av oss har någon extra nu efter jul och nyår. Ingen fara med det, lite extra fett värmer gott i vinterkylan och så länge vi inte äter lika onyttigt mellan nyår och jul som vi gjorde mellan jul och nyår så försvinner fenomenet oftast av sig själv.Vill vi dock ge viktnedgången lite hjälp på traven så är det viktigt att tänka på andningen! Varför då, undrar de flesta? För annars blir det ingen effektiv fettförbränning!

Andningens betydelse för fettförbränning

Andningens betydelse för fettförbränning

Andningens roll

 Alla har vi lärt oss att för att gå ner i vikt måste man förbruka fler kilokalorier än man äter. I början när man ska gå ner i vikt går det oftast ganska lätt, för då är det glukosreserverna i våra muskler som töms. Kroppen känner av detta och skapar sockersug för att fylla på reserverna igen. När de lättförbrända sockerreserverna är slut finns stor risk att nästa steg blir att  ta av muskelmassan. Här får man se upp, för med minskad muskelmassa minskar också förbränningen i kroppen och det blir lättare att lägga på sig vikt efteråt. För att fettförbränningen skall komma igång istället för muskelnedbrytningen krävs tillgång till syre. Här kommer andningen in. Med effektiv andning blir det tillräckligt hög dos koldioxid kvar i blodet för att syreupptaget i cellen skall optimeras och fettförbränningen skall fungera.

 

Var tar fettet vägen?

Forskarna har länge spekulerat i hur metabolismen runt fettförbränning går till och var det fysiska fettet tar vägen när man går ner i vikt. Nyligen har man kommit fram till att andningen spelar en stor roll även här!
Vetenskapsmän från Universitetet i New South Wales ställde i en undersökning denna fråga till 150 läkare, näringsterapeuter och personliga tränare. Svaren var mycket varierande. Exempelvis skulle fettet omvandlas till muskler, avsöndras med avföringen eller omvandlas till värme.
Det korrekta svaret är att vi andas ut det mesta av fettet! Man har räknat ut att 84% av det förbrända fettet lämnar kroppen via lungorna i form av koldioxid. Resten blir till vatten och utsöndras som urin, tårar eller svett.
Sammanfattningsvis är andningen väsentlig både för att förbränna fettet och för att avsöndra förbränningsresterna. Viktigt är att  andas med hela lungorna, s.k. bukandning, och att (mellan träningspassen) andas lugnt och avslappnat så att man inte hyperventilerar ut för mycket koldioxid. Å ena sidan är koldioxiden en slaggprodukt som skall ut och å andra sidan en nödvändig faktor i kapillärerna  för att cellen ska kunna ta upp maximalt med syre till förbränningen.
Så ät bättre, rör på dig mer och ANDAS!

 

Intressant? Dela gärna!Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>